Landschappen met stijl

Een landschapschilder op bezoek

90 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen verdiepen zich in schilderen naar waarneming en de werkwijze van de schilder.
    • De schilder laat eigen werk zien en vertelt over haar manier van schilderen.
    • De schilder doet haar beste schildertrucs voor, de leerlingen mogen vragen stellen.
    • Tot slot gaan de leerlingen zelf een landschap schilderen.
  • Benodigdheden en voorbereiding

    We hebben met de gastdocent afgesproken dat je zelf na afloop van de les het lokaal met de leerlingen opruimt. Zij kan dan de volledige lestijd aan het werk besteden.

    Zorg voor de volgende materialen:

    • Een gootsteen en kraan, of als die er niet zijn twee grote emmers water en handdoeken die vies mogen worden 
    • Plakkaatverf in de kleuren ultramarijnblauw, citroengeel, crimsonrood, wit; van elke kleur een fles
    • Kwasten (varkensharen) en penselen in verschillende diktes
    • Voor iedere leerling: een waterpot, een plastic verfbordje, een schilderdoekje of enkele papieren handdoekjes
    • Schildertape (tesacrèpe) om het vel papier vast te zetten (voorkomt bobbelen)
    • Schorten en oude kranten ter bescherming van kleding en tafels

    Denk er ook aan plaats vrij te maken voor de natte werkstukken na afloop van de les.

     

    De gastdocent neemt mee:

    • Foto’s van het landschap uit de eigen gemeente deel 1 en deel 2
    • Schilderkarton
Landschapschilder Marjan Wildeboer komt op bezoek in de klas. Haar kijk op het landschap en haar manier van schilderen ‘en plein air’  worden voor de leerlingen tot leven gebracht.