-
Lesdoelen
- De leerlingen doen inspiratie op voor hun eigen nog te ontwerpen monument.
- De leerlingen leren meer over de achtergrond van gemeentelijke (herdenkings)monumenten, dwz. over de geschiedenis die achter de monumenten schuilgaat, de totstandkoming ervan en de visie en vertaling van de kunstenaar.
-
Praktische informatie voor de leerkracht
- Het startpunt is: adres.
- Zorg dat je op tijd bent, de historische vereniging ontvangen soms meerdere klassen op een dag en moeten weer op tijd klaarstaan voor de volgende groep. (Bekijk hier het rooster.)
- Het is jouw taak om contact te leggen tussen de rondleider en de leerlingen.
- De rondleiding is interactief. Dat betekent dat er een actieve en positieve rol van de leerlingen wordt verwacht.
- De rondleiders zijn vrijwilligers van de historische vereniging. Zij focussen zich op de inhoud en interactie met de groep. Van jou wordt verwacht dat hij of zij door de leerlingen in de gelegenheid wordt gesteld dit op een prettige manier te doen. Jij bent verantwoordelijk voor de orde in de groep.
-
Korte samenvatting
Tijdens de rondwandeling worden monumenten en plekken met een bijzondere historische betekenis bezocht. Bij het bekijken ervan wordt stilgestaan bij de volgende vragen:
- Wat of wie wordt er herdacht?
- Hoe kun je dit in het monument terugzien?
- Wat is de betekenis is van bepaalde symboliek in het beeld?
- Waarom heeft de kunstenaar daarvoor gekozen?
- Hoe is het kunstwerk tot stand gekomen?
Op de plek van het monument dat het uitgangspunt is voor de opdracht van de leerlingen, wordt verder ingezoomd op de omgeving.
-
Voorbereiding
- Bekijk van tevoren de filmclip van Stef Vedder.
- Regel bij een grote of drukke groep één of meerdere ouders om mee te gaan.

Op pad!
Vandaag maken jullie rondwandeling langs monumenten in gemeente. Dan bezoeken jullie plekken met een bijzondere betekenis. Misschien bekijk je de straten, pleinen en monumenten wel met andere ogen als je weet welke verhalen erachter verborgen gaan..
Goed voorbereid op weg!
Jullie krijgen een opdracht. Kunstenaar en ontwerper Stef Vedder legt jullie uit wat jullie gaan doen en waar jullie bij de rondwandeling op moeten letten.