Het mysterie van…

Op onderzoek

60 minuten

  • Lesdoelen
    Na de les zijn de leerlingen in staat om:

    • te vertellen waar de foto in de krant is gemaakt;
    • te duiden wat er op de foto aan de hand is.
  • Voorbereiding
    • Bepaal of je de locatie van de foto met de leerlingen gaat bezoeken, of dat jullie deze alleen op internet bekijkt.
    • Lees de informatie bij de foto en zoek de locatie op met Google Maps.
    • Print de foto uit en hang hem op het bord.
  • Waar is deze foto toch? Hebben jullie dat al ontdekt?
  • Weten jullie het echt niet? Een tipje van de sluier..

    De foto is een compilatie van De UFO-landingsplaats, dit kunstwerk ligt tussen Carpoolplaats Houten en Van der Valk Hotel Houten. De locatie is vanaf het fietspad langs het Amsterdam-Rijnkanaal te zien.

  • Verzamel informatie over het kunstwerk en de omgeving!

Wie, waar & waarom

Nu jullie weten waar de foto is gemaakt, kunnen jullie er een verhaal bij bedenken. Dit verhaal wordt een combinatie van gevonden én bedachte feiten.

Bedenk vragen met elkaar:

  • Wat is er te zien?
  • Hoe ziet de omgeving eruit?
  • Welke kleuren zie je?
  • Hoe ruikt het er?
  • Wat hoor je?
  • Wat voor sfeer hangt er?
  • Wanneer is deze foto gemaakt?

Het onderzoek

Jullie verzamelen zo veel mogelijk informatie over de locatie en het standbeeld op de foto. Dat kan ter plaatste of via internet.

Op locatie

  • Neem een fotocamera mee of zorg voor pen en papier voor elke leerling.
  • Neem de foto en de vragen mee.

Via internet

Ga naar Google Maps  en zet deze links onderin op satelliet.

Rechts onderin de pagina staat een knop geel poppetje dat je op een locatie kan plaatsen. Hier mee kun je de omgeving in 360 graden zien. Je kan het poppetje ook op een straat plaatsen. Dit gaat heel eenvoudig in het kleine plattegrondje links onderin. Door nu op het scherm te klikken kun je door ‘de straat lopen’.

  • Zorg voor pen en papier voor elke leerling.
  • Houd de foto en de vragen bij de hand.
  • Zoek de plek van de foto

Er zijn meerdere artikelen en diverse sites te vinden op internet over de UFO landingsplaats. Deze kunnen de leerlingen ook gebruiken als onderzoeksmateriaal voor hun verhaal. Zo staat het volgende geschreven in een artikel in de Volkskrant: Erg moeilijk zou de landingsbaan niet te vinden moeten zijn voor de eventuele buitenaardse wezens. Hij is van bovenaf het beste zichtbaar. Met Google Earth heb je het werk zo te pakken, op de computer. Voor ’s nachts reizende wezens zijn er spots geplaatst om het blauwe plateau mooi te verlichten. Rondom het plateau is een cirkel van roodwitte stenen als afbakening. Het werk moet al halverwege vanaf Mars te herkennen zijn ( van Zeil, 2006).

En op de site van de  Gemeente Houten staat een bericht over vervanging van de lampen door energiezuinige led-verlichting.
Of bekijk de website (in het Engels)van de kunstenaar Martin Riebeek.

Verzamel tot slot alles wat is gevonden over de locatie en bewaar dat goed. Je hebt het later nog nodig!