Groeien

Het Groeimuseum groeit

30- 60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen ervaren dat groeien veel verschillende vormen kan aannemen.

  • Voorbereiding en Benodigdheden

    Benodigdheden per activiteit

    • Groeimuseum: kartonnen dozen, tape
    • Meten: kleine en grote schoenen, kleertjes in verschillende maten, waslijn, knijpers, papieren centimeters
    • Plantengroei: lege jampotjes of yoghurtbekers, geprinte foto van leerlingen, vochtig zand of aarde, watten, tuinkerszaad (of graszaad),
    • Plantengroei II: lege cd-doosjes, watervaste stiften of acrylverf en kleine kwastjes

    Voorbereiding

    Documentatie: zorg ervoor dat je bedenkt hoe je je observaties, foto’s en filmpjes kunt ordenen en presenteren. Wat druk je af van je foto’s, wat zet je als slideshow op een laptop of tablet?

Het groeimuseum maken.

Verzamel verschillende dozen en plak ze met tape aan elkaar. In het museum verzamel je alles wat te maken heeft met groeien. Maak een plekje voor tekeningen, foto’s, werkstukjes, vondsten van thuis of van buiten.

 

Maak een keuze uit onderstaande activiteiten. Deze kunnen op verschillende momenten ingezet worden. Documenteer ontdekkingen en verzamel werkstukjes, geef ze een plekje in het museum.

Wat kun je allemaal meten?

  • Schoenen. Zet ze neer van klein naar groot.
  • Hang kleren op grootte aan een waslijn.
  • Trek de handen om van kinderen, meesters en juffen en leg ze op een rij.
  • Wat kun je nog meer meten?

Plantengroei-onderzoek

Vul samen glazen potjes voor twee derde met vochtig zand of aarde. Prop natte watten of papieren handdoekjes boven op het zand. Strooi daar tuinkerszaadjes overheen. Plak op elk potje een foto van een van jullie. De tuinkers zal als haren boven de foto gaan groeien!

Variant

Verzamel lege cd-doosjes, doe watten of aarde met zaadjes (graszaad) in het doosje, aan één kant. Water geven via het open randje, dat de bovenkant wordt. Teken of schilder op het plastic met glasverf of watervaste viltstift.

Hoe groeit een bloem?

Kijk eerst naar dit filmpje van een plantje dat uit de grond tevoorschijn komt. Laat daarna met je lijf zien hoe het bloemplantje groeit. Gebruik daarbij eventueel deze groeimuziek.

  • Hoe kan het dat er uit zo’n zaadje een grote bloem tevoorschijn komt?
  • Wat is er voor bijzonders aan een zaadje?

Kan geluid ook groeien? Bekijk het filmpje en luister goed…

Zelf doen

  1. handen over elkaar wrijven
  2. met 2 vingers kloppen op de palm van je andere hand
  3. zachtjes klappen in je handen
  4. kloppen met je handen op je benen
  5. stampen met je voeten en daarna weer terug naar zacht!
  • Aanwijzingen met gebaren
    • leerkracht houdt de armen langs het lichaam: stilte
    • armen iets opgetild: zacht geluid
    • armen verder omhoog: harder
    • armen wijd: harder
    • armen boven het hoofd: heel hard
  • Andere materialen

    Ritselen met een krant, schuiven met een beker over de tafel, krassen met een potlood op een blaadje, tikken met een stokje op de stoel.

Wie van jullie wil een keertje de dirigent zijn?
  • Wie heeft een idee hoe we groeiend geluid kunnen maken?
  • En wie hoort er buiten wel eens geluid dat groeit?

Kijk om je heen!

Zijn er dingen in jouw omgeving die je kan zien groeien? Zie je bijvoorbeeld nieuwe blaadjes aan een struik bij school? Of zijn er ook andere dingen die kunnen groeien?