Escher in Baarn

Voorbereiding zwart wit

15 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen zien hoe kunstenaars zich laten inspireren
    • De leerlingen ontdekken het werk van Escher als inspiratiebron
    • De leerlingen onderzoeken met het snijden van papier vorm en restvorm

Jullie gaan naar FrontaalKunst en daar gaan jullie werken met kunstenaar Rixt Hilverda. FrontaalKunst is een speciale plek met speciale kunstenaars. In het atelier van FrontaalKunst werken mensen met een verstandelijke beperking.

  • Weet jij wat dat betekent, een verstandelijke beperking?

Inspiratie, wat is dat?

Escher liet zich inspireren door eigenlijk alles wat hij om zich heen zag, de trap in school, een vensterbank, het landschap. Waardoor laat Manuel zich allemaal inspireren?

  • Vragen bij deze twee kunstwerken
    • Wat gebeurt er hier?
    • Waaraan zie je dat?
    • Wat gebeurt er nog meer?
    • Hoe denk je dat Manuel zich heeft laten inspireren door Escher?
Vergelijk het werk van Manuel met Metamorphose I van Escher.
Bekijk Metamorphose
  • Wat is hetzelfde wat is anders?
  • Wat is volgens jou het verschil tussen inspireren en kopiëren? Waar ligt de grens?

Rechten

Het werk van Escher mag je niet zomaar kopiëren. Hij heeft zelf in 1968 een stichting opgericht voor het behoud van de rechten over de kunstwerken die hij heeft gemaakt. Nu beheren zijn erfgenamen deze stichting.

  • Zou iemand een kunstwerk van jou (kan ook een liedje of dans zijn) of een stukje daarvan mogen kopiëren?
  • Ook als diegene daar dan beroemd mee wordt (veel geld verdient) en jij niet?

Inspireren, kopiëren en Beyoncé.

Meer discussiëren over inspireren en kopiëren? Bekijk de splitscreenvideo van de videoclip van Beyonce uit 2011 en in het begin de film Funny face van Audrey Hepburn uit 1957 en de dans van Anne Teresa De Keersmaeker uit 1984.
  • Is dit geïnspireerd op, of gekopieerd?