Erfgoed Doen!

Wat is het?

60 minuten

  • Groep 5-6
  • Leerdoelen

    Leerlingen onderzoeken erfgoedvoorwerpen

  • Voorbereiding

    In de les zit een caroussel met afbeeldingen van erfgoedvoorwerpen, maar je kunt natuurlijk ook zelf voorwerpen bij je (groot)ouders of bij de kringloopwinkel verzamelen en in de klas op een tafel zetten.

Bekijk de voorwerpen.

  • Wat zie je?
  • Wat valt op?
  • Waaraan zie je dat?
  • Waar is het van gemaakt?
  • Wat zou je ermee kunnen doen?

Heb je zelf voorwerpen in de klas, dan kun je ook vragen:

  • Maakt het geluid?
  • Ruikt het ergens naar?
  • Hoe voelt het aan?
  • Kan het open?
  • Kan het uit elkaar?
  • Extra: Voorwerpenhints

    De leerlingen werken in tweetallen. Elk tweetal krijgt een voorwerp en zoekt op waar het voorwerp voor is bedoeld. Ze bedenken ook een nieuwe functie. Beide functies presenteren ze aan de klas. De klas raadt wat de juiste functie is.

Kies een voorwerp om een verhaal over te vertellen.
Presenteer je verhaal!
  • Wat hebben jullie ontdekt bij het voorwerp?
  • Hoe vertel je het verhaal?