Erfgoed Doen!

Utrecht in vogelvlucht

180 minuten

  • Groep 7-8
  • Benodigdheden
    • Tablet/computer met internetverbinding per groepje
    • Digitale camera per groepje
    • Werkblad 1, Werkblad 2 en Werkblad 3.
  • Leerdoelen
    • Vergroten en toepassen digitale en kaartvaardigheden
    • Erfgoed in de eigen omgeving leren kennen en onderzoeken
  • Voorbereiding

    Maak vooraf op Kaart.cc een verzamelkaart aan. Je leest hoe dat moet in het werkblad.

  • Heb jij dat ook wel eens, dat je zou willen vliegen?
  • Hoe zou je je voelen als dat kon?
  • Waar zou je heen vliegen? Wat zou je dan van boven willen bekijken?
Voor de vogelvluchtkaart heb je werkblad 2 nodig.
Werkblad 2

Een interactieve kaart

  • Ga naar Kaart.cc
  • Maak daar een interactieve kaart van het gebied van je luchtfoto. Gebruik daarbij Werkblad 2, de foto’s en de informatie die je hebt verzameld.
  • Is de kaart af? Mail hem naar je leerkracht.
Schrijf je mailadres op het digibord, zodat alle leerlingen de link van hun kaart naar jou kunnen mailen.
Voor het invoegen van de kaart op de verzamelkaart heb je werkblad 3 nodig.
Werkblad 3

Kaarten samenvoegen

  • Je leerkracht heeft jouw kaart toegevoegd aan de verzamelkaart.
  • Voeg met je groepje informatie toe aan de verzamelkaart. Gebruik hiervoor Werkblad 3.

Je woonplaats in vogelvlucht

  • Elk groepje presenteert zijn eigen stukje kaart en vertelt er kort iets over.
  • Wat valt op aan de plekken waar de gekozen luchtfoto’s zijn genomen?
  • Zijn die plekken verspreid over de gemeente of juist niet?
  • Hebben de leerlingen tips voor elkaar?
  • Wat vertellen al deze foto’s en informatie nu over je woonplaats?
  • Is het een groene plek, een echte stad, staan er veel oude gebouwen of is het juist allemaal nieuw?
  • Wat zou je met deze kaart kunnen doen?
  • Wie zou het interessant vinden om hem te bekijken?
  • Extra: stuur een mail

    Mail de link van de kaart naar de historische vereniging, de bibliotheek, je ouders, de gemeente, de provincie of de VVV!