-
Groep 3-4
-
Benodigdheden
- Informatie over Visual Thinking Strategies
- Kaartjes met vervoermiddelen (pdf) en blad met energiebronnen (pdf)
- Werkblad voertuig
- Materialen om vervoermiddel te maken: gebruik bijvoorbeeld Knex en lego of kosteloos materiaal als melkpakken, doosjes, satéprikkers, klei, papier, verpakkingsmaterialen, takjes, rietjes of pitriet.
- Extra: Speellokaal en instructie Bewegen als een vervoermiddel
-
Lesdoelen
- benoemen hoe je op vele manieren kunt reizen
- kunnen uitleggen dat er vroeger geen auto’s, treinen en dergelijke waren
- verschillende energiebronnen kennen, bijvoorbeeld mensen, dieren, wind, water en machines
- van verschillende materialen een eigen ‘nieuw’ voertuig maken dat beweegt op wind, water of menskracht
-
Voorbereiding
- Kaartjes met vervoermiddelen printen en snijden (of door de leerlingen laten uitknippen).
- Blad met energiebronnen kopiëren
- Werkblad voertuig kopiëren voor elke leerling / elk groepje.
Deze methode heet Visual Thinking Strategies.
Meer info

Is dit een dier of een machine?
- Hoe beweegt het zich voort?
- Waar haalt het zijn energie vandaan?
- Wat maakt iets een dier?
- Wat maakt iets een machine?
- Welke dieren hebben ook wind nodig?
- Zijn er ook machines die door wind voortbewegen?
- Als dit een machine zou zijn: wat kun je er dan mee?
- Als het een dier zou zijn: hoe heet het dan?
Werkblad voertuigen maken
Werkblad

Vind je eigen voertuig uit! Vul eerst het werkblad in en voer daarna je plan uit.
- Wat heb je daarvoor nodig?
- Hoe beweegt het?
- Waar gaat het naar toe?

De leerlingen laten hun voertuig zien en leggen uit hoe het werkt.
- Welke voertuigen bewegen door de wind? Hoe zie je dat?
- Welke voertuigen bewegen door het water? Hoe zie je dat?
- Voor welke voertuigen is menskracht nodig? Hoe zie je dat?
- In welke voertuigen kunnen meer personen? Hoe zie je dat?
- Welk voertuig is familie van het Strandbeest? Waar zie je dat aan?