Naar het monument

60 minuten

  • Praktische informatie leerkracht
    • Het startpunt is: N.H. Kerk, Plein 27, 3991 ED, Houten.
    • Zorg dat je op tijd bent, soms ontvangen de gastsprekers meerdere klassen op een dag. Ze moeten dus weer op tijd klaarstaan voor de volgende groep. Vind hier het rooster voor jouw school.
    • Het is jouw taak om de gastspreker(s) aan de leerlingen voor te stellen. Zij vertellen over het monument en evt. andere plekken waar de rondleiding langs gaat.
    • De rondleiding is interactief. Dat betekent dat er een actieve rol van de leerlingen wordt verwacht.
    • Er is ruimte voor de leerlingen om tijdens de rondleidingen hun vragen te stellen die die zij hebben voorbereid.
    • Er wordt van jou een actieve houding verwacht. De gastspreker is er voor de inhoud en de overdracht. Van jou wordt verwacht dat hij of zij door de leerlingen in de gelegenheid wordt gesteld dit ook te doen.
  • Korte samenvatting

    Tijdens de rondwandeling wordt er telkens ingegaan op verschillende vragen:

    • Wat of wie wordt er herdacht?
    • Waaraan kun je dit in het monument terugzien?
    • Wat is de betekenis van bepaalde symboliek in het beeld?
    • Waarom heeft de kunstenaar daarvoor gekozen?
    • Wat is de betekenis van een eventuele toegevoegde tekst?
    • Hoe wordt het beeld onderhouden, enz.

    Behalve het monument bezoekt de klas nog enkele plekken die een belangrijke rol speelden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

  • Voorbereiding
    • Vragen bedenken met de leerlingen voor de gastspreker.
    • Regel bij een grote of drukke groep één of meerdere ouders om mee te gaan.

Een rondwandeling door Houten

Vandaag maken jullie rondwandeling door Houten. Dan krijg je van alles te horen over de Tweede Wereldoorlog in Houten.

Voorbereiding

Als je op weg gaat, moet je altijd goed voorbereid zijn. Hieronder zien jullie een foto van het herdenkingsmonument waar jullie naar toe gaan.

Kijk met elkaar zo goed als jullie kunnen 30 seconden naar de foto. Probeer alles in je op te nemen en kijk daarna pas naar de opdracht.

  • Opdracht

    Stel je eens voor dat het bankje zou kunnen praten. Welke vragen zou je haar willen stellen?

    Bedenk 3 vragen, schrijf ze op een papiertje en neem ze mee als jullie op weg gaan!