Maak je eigen vrijheidstegel

60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • leren een abstract begrip (vrijheid) te verbeelden in klei
    • weten wat een reliëf is
    • maken kennis met verschillende standpunten en meningen
    • leren dat deze door de tijd heen kunnen veranderen
    • leren respect voor elkaars standpunt te hebben
  • Benodigdheden en voorbereiding

    Maak het woordenweb voor de gastles, zodat de tijd optimaal benut kan worden.

    Zorg dat het benodigde materiaal aanwezig is als Maaike Uitenbroek op school komt.

    • 2 broden (2x 10 kilo) fijne chamotteklei
    • placemats of tafelzeil
    • voldoende plek om de kleiwerken te laten drogen
    • woordweb vrijheid

Hoe zou het zijn om geen vrijheid te hebben 

om je opgesloten te voelen 

en niet te mogen doen of denken

wat je wil

 

Hoe zou het zijn om niet meer

voor iemand anders op te durven komen

bang wat iemand je aan zou doen

 

Hoe zou het zijn om niet meer

te kunnen geloven wat je wil

om te moeten verstoppen alleen omdat je 

simpelweg jezelf bent.

 

Hoe zou het zijn om te moeten vechten

voor iets wat ooit zo vanzelfsprekend was

maar wat het nu niet meer is.

 

-Lisa Brokers, april 2020

  • Wat probeert Lisa met haar gedicht te zeggen?
  • Denk je dat je dit gedicht een andere lading heeft gekregen afgelopen jaar?

    Toen Lisa het gedicht schreef, had zij deze ervaring niet uit persoonlijke hand, maar van verhalen van veteranen e.d. Ze vraagt zich af hoe het zou zijn, als..

    Na het schrijven van dit gedicht is onze (fysieke) vrijheid meerdere keren ingeperkt vanwege de pandemie.

    Stel je voor dat je over 20 jaar wakker wordt, en een gedicht schrijft over de tijd waar we nu in leven. Hoe zou het gedicht dan gaan?

Vul digitaal in
Link

Een woordenweb

Brainstorm met de klas over vrijheid, en vul het woordenweb in met behulp van de vragen.

  • Vragen woordweb
    • Wat is vrijheid volgens jou?
    • Hoe ziet vrijheid er in jouw leven uit?
    • Kun je voorbeelden noemen hoe je dagelijkse leven anders zou kunnen zijn zonder vrijheid?
    • Is dat voor alle kinderen in de klas hetzelfde?

     

Een tegel voor vrijheid

Bij het herdenkingsmonument is er al een tegel ingevuld met een dichtregel uit het gedicht van Lisa. Je maakt ook  een tegel. En daarin verbeeld je wat voor jou vrijheid betekent. Je gaat aan de slag met klei en het woordweb over vrijheid.

Hoe je dat doet?

Beeldend kunstenaar Maaike Uitenbroek komt in de klas om daarmee te helpen!