-
Projectdoelen en aansluiting kerndoelen
Nieuwe digitale technologieën veranderen ons dagelijkse leven; o.a. hoe we creëren en kunst maken. Door een liedtekst te schrijven met een tekst-ai, ervaren en bevragen leerlingen de onderwerpen creativiteit, makerschap en eigenaarschap. Ze ontwikkelen een begrippenkader om over kunstmatige intelligentie te kunnen praten.
De focus in dit project is op het proces (iets maken met AI en daarop reflecteren) en niet zozeer op het product (de opgeleverde tekst en beeld).
ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD
45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE
54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
54: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
-
Taken leerkracht
Voor de start van het project:
- Controleer of deze website werkt op de individuele devices die op jouw school gebruikt worden. Neem z.s.m. contact op met Kunst Centraal (030 – 6595520) als het niet werkt, en met de systeembeheerder van de school.
- Zorg dat je les 1 en 2 gedaan hebt vóór de gastles.
We bouwen de informatie zorgvuldig op. Bij de gastles in les 3 reflecteren de leerlingen op de geschreven stukken tekst in les 2. Respecteer dit, en plan les 1 en 2 ruim van tevoren in.
-
21e eeuwse vaardigheden
- Kritisch denken
- Mediawijsheid
- ICT-basisvaardigheden
Het culturele leven speelt zich deels online af: We krijgen inspiratie, kijken naar films, luisteren muziek en lezen online. Dit project gaat over onze digitale culturele omgeving!

Spoken word artiest Tom Strik is een nummer aan het schrijven over de toekomst. Het couplet en de eerste refreinen schreef hij vlot, maar daarna zat hij op slot!
Hij vraagt de leerlingen om zijn liedtekst af te schrijven.
Dat doen we in toekomst-thema door samen te werken met een ai die teksten schrijft: We duiken in de wereld van de kunstmatige intelligentie.

Speciaal voor dit project is een AI getraind met Nederlandse liedteksten. De leerlingen vergelijken drie manieren om een couplet te schrijven:
- zelfstandig
- samen met de AI
- en volledig door de AI.
Ook ontwerpen ze met een beeld-AI een albumcover bij de gemaakte tekst.
Ze denken na over creativiteit, makerschap en eigenaarschap: kan een algoritme creatief zijn? Wat verstaan we onder creativiteit? Wat betekenen deze ontwikkelingen voor ons, als maker? Wie heeft de tekst en het beeld gemaakt?