Agenda

Inspiratiedag burgerschap vo

24 jan
2023

13:00 - 17:30

Voortgezet

Als docent heb je gesprekken met leerlingen over wat hen raakt en beweegt. Daarmee draag ook jij bij aan burgerschapsonderwijs bij jou op school. Kunst en cultuur geven mooie aanleidingen om burgerschapsvorming te stimuleren.

Denk bijvoorbeeld aan de vraag of standbeelden van J.P. Coen moeten blijven staan nu we anders zijn gaan denken over kolonialisme. Of het vraagstuk of je een gedicht mag vertalen als je een andere culturele achtergrond of genderidentiteit hebt dan de schrijver. Deze bijeenkomst geeft je handvatten en concrete tools.

Burgerschap en kunsteducatie

Sinds 2021 is er een nieuwe wet die scholen verplicht aandacht te besteden aan burgerschap. Een school is een kleine samenleving. Dus burgerschapsontwikkeling komt naast het vak maatschappijleer ook bij geschiedenis, aardrijkskunde, filosofie, CKV, de kunstvakken en zelfs wiskunde aan bod. Enthousiasmeer daarom je collega’s om dit gezamenlijk aan te pakken. Deze bijeenkomst kan een goede aftrap zijn.

Het programma

De bijeenkomst bestaat uit twee delen. In het eerste deel volg je twee lezingen. De eerste lezing gaat over de basisbeginselen van burgerschapsonderwijs. Wat is burgerschapsonderwijs en waar gaat het wel en niet over? De tweede lezing wordt gegeven door Nathalie Roos. Zij is docent en onderzoeker van de Breitner Academie, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Haar lezing gaat over cultuuronderwijs en activisme. Zij ontwikkelde een project voor het voortgezet onderwijs. Daarin reflecteren leerlingen aan de hand van activistische kunst op de samenleving. Daarna gaan zij zelf aan de slag en maken hun eigen geëngageerde kunst.

Naast twee inspirerende lezingen krijg je ook praktische tips en tools voor in de klas. Zo zie je bijvoorbeeld een kort fragment uit een danssolo van Danstheatergroep Aya. Deze solo komt uit de voorstelling ‘Tinten’ en gaat over racisme. Je kunt de hele voorstelling met een nagesprek met de leerlingen ook voor jouw school boeken. De makers hebben de voorstelling zo ontwikkeld dat hij past binnen een lesuur. Ook ervaar je in twee workshops verschillende werkvormen om in je eigen klas toe te passen. In de ene workshop staat ‘Spoken word’ centraal, in de andere ‘Kijken naar kunst’.

Na afloop ga je met een hoofd vol ideeën over hoe cultuureducatie burgerschapsonderwijs kan versterken naar huis.