Wel of geen Artificial Intelligence in je (kunst)les? Het kan een last zijn, maar met alle creatieve mogelijkheden die AI biedt kan het ook een lust zijn. We voeren het gesprek over de mogelijkheden en risico's.
Ai ai ai: Artificial Intelligence in het kunstonderwijs?!
15:00 - 17:30
Voortgezet onderwijs
De snelle opkomst van AI tools heeft een grote impact op de kunstwereld. En daarmee ook op kunstonderwijs. Wat moeten we ermee? In hoeverre moet je de inzet van AI in de kunstles afwijzen, omdat het leidt tot nep kunst of leerlingen lui maakt? In hoeverre moeten we leerlingen er juist mee leren werken en creëren, zodat nieuwe vormen van digitale kunst kunnen ontstaan?
Op 1 november organiseert Kunst Centraal een debatbijeenkomst over dit spannende actuele thema. Eerst staan we stil bij alle recente ontwikkelingen: wat is AI eigenlijk? Waar zijn AI tools toe in staat momenteel qua kunst? En welke tools zijn relevant? Welke tools worden wellicht al ingezet door sommige kunstdocenten, en hoe dan? Hoe gaan jongeren ermee om? We demonstreren verschillende AI tools live, zoals ChatGPT, Midjourney, Bing image creator en My AI. Deelnemers worden uitgenodigd om zelf ook te experimenteren.
Freek Zwanenberg van Bureau Jeugd & Media zal de bijeenkomst begeleiden. Freek is ervaren mediapedagoog en gespreksleider, en goed op de hoogte van alle digitale ontwikkelingen. Daarnaast is Freek uitvoerend pianist en pianodocent, waardoor het (analoge) kunstperspectief voor hem heel vertrouwd is.
Daarnaast zijn er intermezzo’s door beeldtaalkunstenaar Theo Danes, die ter plekke gaat proberen waardige kunstuitingen te creëren met behulp AI.
Na afloop krijgen deelnemers handige links en bronnen voor verdere studie en om zelf praktisch aan de slag te kunnen.

Programma
- 15:00 Opening
- 15:30 Lezing door Freek Zwangenberg
- Wat is AI, welke AI tools zijn relevant, wat kan ermee, impact op kunst(onderwijs), voorbeelden en live demonstraties.
- 16:15 Pauze
- 16:30 Intermezzo door Theo Danes
- 16:45 Debat aan de hand van stellingen
- Wat moeten we met AI? In hoeverre moet je de inzet van AI in de kunstles afwijzen, omdat het leidt tot nep kunst of leerlingen lui maakt? In hoeverre moeten we leerlingen er juist mee leren werken en creëren, zodat nieuwe vormen van digitale kunst kunnen ontstaan?
- 17:20 Afsluiting & (kunstzinnige) wrap-up Theo Danes
Doelgroep: (kunst)vakdocenten en cultuurcoördinatoren voortgezet onderwijs
Datum: woensdag 1 november 2023
Tijd: 15:00 – 17:30
Prijs: gratis
Locatie: Theater Aan de Slinger in Houten
Meer info: Mariska de Wit / 030 – 6595520 (Kunst Centraal)

Inlezen?
KunstZone schreef een artikel over de impact van Artificial Intelligence op het onderwijs.

Interessant voor jou?
Op 15 november 2023 organiseren we een training ‘Design thinking in de klas’. Met deze methode verander je leerlingen in onderzoekende denkers en geeft hen handvatten om zelf op zoek te gaan naar antwoorden op hun vragen. In de bijeenkomst leer je de methode kennen en krijg je handvatten om je leerlingen te begeleiden.
Bekijk training